Friday, December 10, 2010

Pertandingan Cipta Lagu Malaysia 2010

Semua warga Malaysia sama ada amatur atau professional di jemput untuk menyertai Pertandingan Lagu Malaysia 2010. Tarikh tutup penyertaan telah di lanjutkan sehingga 31 Mac 2011. Hadiah lumayan menanti anda. Lagu yang di cipta hendaklah ciptaan asal dan tidak melebihi jangka masa empat (4) minit. Khidmat penulis lirik adalah dibenarkan tetapi hanya pencipta lagu sahaja akan diterima sebagai peserta.

Karya ciptaan adalah bebas, dimana penilaian akan diberikan kepada aspek kreativiti melodi yang bermutu, bernilai komersil dan menepati kriteria penciptaan yang profesional. Bahasa lirik adalah bebas dipilih dari bahasa pertuturan kaun di Malaysia sama ada Melayu, Cina, Tamil, Inggeris atau dari suku kaum Kadazan, Iban, Orang Asli dan sebagainya, tetapi lagu yang terpilih ke peringkat akhir akan dialih ke Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi pertandingan.


Borang penyertaan boleh dimuat turn dari laman web Kementerian "www.kpkk.gov.my, www.orkestrartm.my atau www.erama.tv"


Penyertaan haruslah di dalam bentuk CD dengan rakaman suara menggunakan sekurang-kurangnya satu alat muzik iringan atau menyertakan skor piano dengan lirik di bawah melodi. Lampiran lirik perlu disertakan sekali di atas kertas yang berasingan.


Yuran penyertaan adalah sebanyak RM2.00 untuk setiap lagu. Pembayaran tersebut haruslah dibuat menggunakan Wang Pos dan dibayar kepada KOPIM atau Koperasi Industri Muzik Malaysia Berhad.


Manakala borang penyertaan serta maklumat lengkap hendaklah di hantar kepada:


Pertandingan CiptaLagu Malaysia 2010

Bahagian Perkhidmatan Muzik

Tingkat 1, Bangunan Rentak 50

Angkasapuri

50470 Kuala Lumpur


Pengesahan penerimaan penyertaan adalah setelah ciptaan di daftarkan di dalam portal www.erama.tv


Hadiah CiptaLagu adalah seperti berikut:


1. Pemenang Pertama RM40,000.00
2. Pemenang Kedua RM25,000.00
3. Pemenang Ketiga RM15,000.00
4. 5 hadiah Saguhati sebanyak RM4,000.00 setiap satu

Untuk keterangan lanjut, sila lawati laman web Kementerian

No comments:

Post a Comment

Blog Archive