Sunday, May 16, 2010

PLKN 3-7 MAY 2010

Program Integrasi PLKN di Kem PLKN PDS Resort, Port Dickson yang bermula dari 3 hingga 7 Mei 2010 telah meninggalkan sebuah kisah pengalaman yang amat menarik dan sukar dilupakan.

5 hari pelatih bukan sahaja terpaksa bertungkus lumus untuk membina kendiri tetapi juga pelbagai ilmu untuk meningkatkan jati anak bangsa ke arah 'one Malaysia' diterapkan sebagai persiapan untuk mengahadapi di masa hadapan.

Pelatih diterapkan dengan pelbagai modul. Bagi Program Integrasi sahaja ianya terbahagi kepada 3 modul iaitu Modul Kebudayaan, Modul Keagamaan an Modul Peranan Lelaki Dan Perempuan.

Program Integrasi ini adalah untuk mengukuhkan perpaduan sesama individu dalam masyarat, di antara satu kaum dengan kaum yang lain dan di antara golongn lelaki dan golongan perempuan.

Ianya mempunyai objektif tertentu iaitu:

1. Meningkatkan perasaan saling hormat-menghormati di antara kaum untuk mewujudkan masyarakat yang harmoni.

2. Meningkatkan hubungan silaturrahim di antara pelbagai kaum.

3. Apabila telah memahami kebudayaan sendiri dan kebudayaan orang lain, ianya boleh mengurangkan dan mengelakkan konflik.

5. Dengan menyedari persamaan dan perbezaan kebudayaan, maka ancaman boleh tertukar menjadi peluang, dengan cara bergabung menjadi satu tenaga yang kuat.

6. Dengan memahami peranan lelaki dan perempuan, kedua-duanya dapat bekerjasama sebagai satu pasukan yang kuat demi agama, bangsa dan negara.






No comments:

Post a Comment

Blog Archive