Sunday, May 3, 2009

Roti Gardenia




During my trip to Kota Kinabalu dari 21 - 24 April 2009 pelbagai perkara menarik aku temui. Untuk memastikan perkara itu menjadi memori yang berguna aku tidak lupa menulis dan mengabadikannya dalam blog.


Aku temui roti Gardenia yang packagingnya ditulis dalam tulisan jawi di KK. Seperti yang boleh dilihat di dalam gambar, terdapat di KK, dan tidak di semenanjung. Hmmmmmm aku terfikir jugak istimewanya labeling yang digunakan selain dari memaparkan tulisan rumi malah warisan seni bangsa melayu tidak ketinggalan. Kita sepatutnya menjadikan ianya contoh terbaik dalam mengekalkan kewujudan tulisan ini di kalangan bangsa Melayu.


Sekiranya di teliti, tulisan jawi ini semakin jarang digunakan dikalangan bangsa Melayu. Selain dari pelbagai identiti yang berbeza dengan kaum lainnya, sepatutnya kita harus berbangga sebagai anak melayu kita mempunyai satu keistimewaan dari segi tulisan yang tidak mampu dikuasai oleh bangsa lain. Kita tidak sepatutnya membiarkan kewujudan tulisan rumi ini pupus ditelan zaman.

5 comments:

  1. yes..

    tau takpe kak..
    kalo paper dalam tulisan jawi tu lagi la..cam dah nak pupus..

    adie ni ha pun.. dah jadi merangkak2 bila nak baca tuliasan jawi coz jarang baca...

    ntah apa nak jadi la kan.. akan dtg nanti...

    (*_*)

    ReplyDelete
  2. Adie

    Itulah rugi kan kita sebenarnya, ade benda yang boleh dibanggakan tapi kita yang pupuskan sendiri

    entahlah hope for the best

    ReplyDelete
  3. klu bleh jgn di ubah ejaan jawi yg asli sprtmana yg kita bljr dulu2.. ejaan jawi skrg ni kkdg jd bnyk sgt huruf di tambah sbb nk bg bunyi mcm ejaan rumi..kkdg jd keliru d buatnya hampir trsalah bla membaca..tpi sbb kita dh mmg tahu membaca jd kita bleh fikir sendiri mcmna nk bunyikn ejaannya..

    ReplyDelete
  4. Betul ke ini produk gardenia yang asli. Atau tiruan. ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Produk Gardenia yang asli, tapi bukan keluaran Garnedia KL, dan bukan juga utk pasaran semenanjung Malaysia..

      Delete

Blog Archive